Discours

Lancement de Digital Belgium

Lancement de Digital Belgium©International Press Center – E. Lorang

Mesdames et Messieurs,

Dames en heren,

Ik wens eerst iedereen te bedanken die vandaag aan de debatten heeft deelgenomen. 
Iedereen die “Digital Belgium” heeft mogelijk gemaakt.
Een speciaal dankwoord ook voor Alexander en zijn team die samen nieuwe grenzen opzoeken.
De bevoegdheid digitale agenda is een materie die lef en inzicht vraagt.

Jullie visie is stimulerend en boeiend. Ik ben blij een ambitieus en dynamisch digitaal België te steunen.

De digitale economie is goed op weg om het nieuwe Eldorado te worden.
Volgens de Boston Consulting Group (die Alexander zeer goed kent) zal de digitale economie in de komende vijf jaar een groei van 8% kennen. De vooruitzichten zijn enorm.

Dankzij de energie en de passie van mensen zoals jullie gaat er een fascinerende wereld open.

Het is een inspirerende uitdaging die ons wacht. Cruciaal voor de toekomst. Niet alleen puur economisch, maar ook juridisch en zelfs cultureel. We hebben een nieuw kader nodig om de vooruitgang te kunnen beheren.

Bovendien houdt de digitale economie ook een uitdaging in op vlak van veiligheid en privacy.

Deze dreigingen zijn alles behalve fictie.

De recente cyberaanvallen op krantenwebsites bewijzen dat deze kwestie zeer actueel is.

Onze diensten coördineren vandaag de cyberstrategie en het crisismanagement.

We hebben performante instrumenten nodig voor de strijd tegen cybercriminaliteit.

Fedict, de Federale overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie, heeft besloten om de voorziene maatregelen te versnellen om de kwetsbaarheid van encryptie te verhelpen.

CERT.be is het federale cyber emergency team uitgebaat door Belnet, het Belgisch nationaal onderzoeksnetwerk, in opdracht van mijn Kanselarij.

Het werkt binnen een netwerk van cyberexperten en pakt beveiligingsproblemen op het internet aan door middel van coördinatie en sensibilisering.

Jullie zullen uiteraard begrijpen dat een actieve publiek-private samenwerking noodzakelijk is. Het zal beide partijen ten goede komen.

De belangrijkste doelstelling van deze federale regering is even simpel als uitdagend: wij willen ondernemingen stimuleren en jobs creëren.

Dat is ook de bedoeling van “Digital Belgium”: België in de top 3 krijgen van de meest gedigitaliseerde landen van Europa. Dat betekent concreet de creatie van 1 000 nieuwe start-ups en van 50 000 nieuwe banen.

 

Je veux personnellement  m’engager pour cette stratégie ambitieuse.

Nous avons déjà accompli des progrès importants : l’accès aux données publiques en ligne (l’« open data », dont nous parlait Toon Vanagt toute à l’heure) ou les interactions digitales avec les pouvoirs publics (pensons par exemple à la création d’entreprise en ligne). Nous sommes conscients de la marge de progression qui demeure.

La transition numérique est une priorité pour l’ensemble des services publics de ce gouvernement. Que l’ensemble des interactions entre l’Etat et les citoyens, d’une part et en entre l’Etat et les entreprises, d’autre part, soient digitalisées d’ici 2020.

Dans ce cadre nous devons faciliter en encourageant l’initiative privée.

Pour atteindre ces objectifs ambitieux de « Digital Belgium », nous devons tous nous mobiliser. Dans le cadre du contrôle budgétaire, nous avons décidé de mettre en place le plan start-up. Il s’agit de 4 mesures concrètes pour les entrepreneurs et les investisseurs:

  1. Nous mettons en place une forme de tax shelter pour les start-ups. Nous savons tous l’impact qu’une telle mesure a eu dans le domaine audiovisuel. Nous voulons que l’impact soit le même dans l’entrepreneuriat. Aujourd’hui, les frères Dardenne ou Mathias Schoenaerts sont connus à travers le monde. Je rêve qu’il en aille de même pour nos entrepreneurs.  Nous devons mettre en place les conditions propices à l’éclosion de futurs Mark Zuckerberg, Bill Gates ou Steve Jobs.

 

Je pense à deux mesures concrètes :

  1. une réduction fiscale de 45% dans l’impôt des personnes physiques sur les nouvelles actions d’une start-up (définition UE  de microsociété)
  2. une réduction fiscale de 30% sur les nouvelles actions à émettre d’une PME débutante.

Ce mécanisme sera d’application à partir du 2e semestre de cette année. J’invite tous les entrepreneurs à l’utiliser au maximum pour trouver des investisseurs et faire grandir leur entreprise.

 

  1. We bieden ook een voordelige fiscaliteit aan voor crowdfunding:

    een investeerder die tot 7 500 € kapitaal levert en tot 15 000 € aan leningen toestaat via crowdfunding, zal kunnen genieten van een vermindering van de personenbelasting en van een vrijstelling van onroerende voorheffing op interesten van leningen.

 

Met deze maatregel bevorderen we de toegang tot risicokapitaal voor kleine ondernemingen en laten we investeerders toe om hun spaargeld te spreiden. En ik spreek hier niet alleen over de nieuwe vier punt nul (4.0) start-up; vandaag maken allerhande ondernemers gebruik van crowdfunding om geld op te halen.

 

  1. Nog een belangrijke maatregel:
     

we verminderen de loonkost voor jonge ondernemingen:
 

we hebben goed geluisterd naar de ondernemers, die klagen over de kost van de eerste aanwervingen.

 

Binnen een onderneming is het scheppen van de allereerste banen een stap van zeer groot belang.

 

We willen ondernemingen het leven zo eenvoudig mogelijk maken.

 

Start-ups zullen gedurende hun eerste activiteitsjaren worden vrijgesteld van de storting van een deel van de bedrijfsvoorheffing op lonen.

 

Micro-ondernemingen zullen de eerste vier jaar een vrijstelling van 20% van de bedrijfsvoorheffing genieten, tegenover 10% voor kmo’s.

 

Dat betekent dus een kostendaling van gemiddeld 2 000€ per jaar voor een micro-onderneming.

 

  1. Ten slotte heeft de regering besloten om de éénmalige investeringsaftrek uit te breiden tot investeringen met betrekking tot, bijvoorbeeld, cyberveiligheid.

Dit zijn de eerste concrete maatregelen die we in het kader van “Digital Belgium” zullen implementeren.

Face à de tels défis, nous ne pouvons pas nous permettre de raisonner exclusivement au niveau national. Notre futur se joue aussi et principalement au niveau européen. Les services digitaux ne peuvent rester confinés aux frontières nationales. Or, un grand nombre d’obstacles demeurent en la matière. C’est la raison pour laquelle la Commission Juncker a fait de la levée de ces obstacles une priorité. Elle est en train de mettre en place une stratégie de « Digital Single Market ».

En effet, comme l’a souligné le Commissaire Gunther Oettinger, « l’Europe ne peut être en première ligne de la révolution digitale avec un patchwork de 28 ensemble de règles de télécommunications, de copyright, de sécurité informatique et de protection des données. Nous avons besoin d’un marché européen qui permette aux nouveaux business model de fleurir, aux start-up de croître et aux industries de tirer avantage de « l’internet des choses ».

Nous attendons avec impatience la nouvelle stratégie de la Commission, qui devrait être présentée d’ici quelques semaines, et nous espérons qu’elle se focalisera en particulier sur trois éléments :

  1. Assurer un meilleur accès des consommateurs et des entreprises aux biens et services numériques : lever les barrières à l’e-commerce intracommunautaire, s’attaquer au « géo-blocage » (c’est-à-dire l’impossibilité pour beaucoup d’Européens d’accéder aux services en ligne dans d’autres pays membres), harmoniser les lois sur le copyrights, etc.

 

  1. Dessiner un environnement propice au développement des réseaux digitaux : investissements dans les infrastructures, révision des règles de télécommunications, harmonisation des législation concernant la technologie 4G, protection des données, etc. Nous espérons que l’Europe y mette également les moyens financiers nécessaires, et la Belgique a d’ailleurs introduit plusieurs projets d’infrastructures et de services numériques dans le cadre du plan d’investissement dit Plan Juncker (comme, par exemple, en matière médicale : « mobile health » et consultation à distance).

 

 

  1. Ik wil nog een laatste punt aanhalen dat ik zelf zeer belangrijk vind.

 

De Europese industrie in haar geheel moet evolueren naar een intelligent systeem (een Industrie 4.0).

 

Dat is een gigantische werf, waarvoor standaarden moeten worden gecreëerd. Dit fenomeen leidt tot  een“gegevenseconomie” waarin elke seconde enorme hoeveelheden gegevens worden gegenereerd. Gegevens die moeten worden opgeslagen, beschermd en verspreid.

 

Je zou kunnen zeggen: een echte goudmijn voor wie dit potentieel zal kunnen benutten. Europa moet zich engageren voor dit nieuwe avontuur.

En dat geldt ook voor “cloud computing”: de massa gegevens opgeslagen in die “wolk” wordt elke dag groter. De Europese burger moet bovendien, net als op nationaal niveau, kunnen genieten van online overheidsdiensten maar ook van online gezondheidszorg of online werk zoeken.  

De la même manière que nous nous employons à construire une union économique et monétaire depuis plusieurs décennies, nous devons, nous voulons et nous réaliserons un marché digital européen solide et compétitif face aux autres grandes puissances mondiales.

Ce secteur est passionnant car il constitue à la fois un secteur économique à part entière et un secteur qui influence tous les autres. Plus que jamais l’économie numérique sera le moteur de la nouvelle économie. Cher Alexander, on a du boulot.